Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem – co oznacza?

27-07-2020 08:59

Czerwony kolor zapalający się na desce rozdzielczej auta nigdy nie oznacza nic dobrego. Warto jednak zapoznać się z tym, co może zwiastować pojawienie się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem. Czy to na pewno powód do zmartwienia?

Czerwony kolor mają samochody straży pożarnej, czerwona sygnalizacja broni także dostępu do np. skrzyżowania. Czerwony alarmujący kolor nie jest tym, czego poszukujemy, kierując samochodem.

Czerwony kolor wykrzyknika - czy dzieje się coś z hamulcami?

Jedno jest pewne! Czerwona kontrolka z wykrzyknikiem oznacza problem związany z hamulcami, ale spokojnie! To nie zawsze musi być ich brak. Przyjrzyjmy się przypadkom, kiedy wśród zestawu wskaźników pojawia się kontrolka z czerwonym wykrzyknikiem.Jak pewnie wielu kierowców się domyśla, bo czerpie wiedzę z codziennego doświadczenia, czerwony wykrzyknik bardzo często oznacza zaciągnięty hamulec ręczny. Nie ma więc mowy o żadnej awarii. Kontrolka przypomina jedynie o tym, by przed ruszeniem zwolnić hamulec ręczny i nie doprowadzić do jego uszkodzenia. W wielu modelach samochodów dodatkowo o zaciągniętym hamulcu ręcznym informuje duża literka P.

Jeśli nie ręczny, to co?

Jednak aktywny hamulec awaryjny, bo i tak często nazywany jest ręczny, to niestety niejedyny powód wyświetlania się czerwonego wykrzyknika. Niekiedy informuje on o konieczności uzupełnienia płynu hamulcowego. Uwaga! Jego brak niestety najczęściej nie oznacza, że wyparował. Braki płynu hamulcowego na ogół wskazują na nieszczelność w układzie hamulcowym. Niekiedy kontrolka może też wskazywać na zużycie klocków hamulcowych. Cienkie, zużyte klocki powodują, że tłoczki nieco bardziej się wysuwają. Skutkiem tego w zbiorniku wyrównawczym ubywa płynu, co natychmiast alarmuje czujnik. Zresztą zdarza się, że i on ulega awariom. Popsuty czujnik również może powodować wyświetlanie czerwonego wykrzyknika. Zupełnie błahą sprawą jest przy tym przepalona żarówka świateł „stop”. Taka sytuacja również alarmowana jest przy pomocy tej samej, znanej już nam kontrolki. Nie można jej jednak ignorować. Jazda bez sprawnego światła „stop” może doprowadzić do stłuczki.

Nie ignoruj kontrolki!

Inne przypadki, w których należy przyjrzeć się sprawności układu hamulcowego, to zablokowany zacisk hamulca czy nierówne ciśnienie w hydraulicznym układzie hamulcowym. Obie sytuacje alarmowane są w znany już nam sposób. W nowoczesnych samochodach oprócz samego symbolu czerwonego wykrzyknika komputer pokładowy na ogół wyświetla bliższe informacje wskazujące na konkretny defekt.Niemniej jednak pojawienie się czerwonego piktogramu każdorazowo powinno oznaczać dla kierowcy konieczność zatrzymania się w najbliższym dozwolonym miejscu, by osobiście zdiagnozować sytuację. Jeśli hamulec ręczny nie jest zaciągnięty, w następnej kolejności koniecznie trzeba sprawdzić poziom płynu hamulcowego lub czy nie są widoczne żadne podejrzane wycieki z układu. W dalszej kolejności warto sprawdzić żarówkę światła „stop”. W razie przepalenia konieczna jest natychmiastowa wymiana. W razie zaświecenia się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem najbezpieczniej udać się bezzwłocznie do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi Seat. Tam, po podłączeniu auta pod komputer, fachowcy sprawdzą wszelkie możliwe awarie związane z tak ważnym dla bezpieczeństwa układem hamulcowym. W żadnym razie nie powinniśmy przyjmować, że zapalenie się czerwonej kontrolki z wykrzyknikiem jest niczym nieuzasadnione i można je zignorować.