Czy sprężyny zawieszenia ulegają uszkodzeniom?

05-04-2021 10:34

Samochód osobowy składa się z tysięcy elementów. Jednym z nich są sprężyny. Mają one wpływ na komfort resorowania, ale nie tylko. Czy często ulegają uszkodzeniom?

Sprężyny są z pewnością jednym z prostszych elementów wchodzących w skład samochodowego zawieszenia. To prosta konstrukcja, która nie zmieniła się od lat. Sprężyna samochodowa to nic innego, jak zwinięty drut o odpowiedniej sprężystości. To wszystko. Co więc mogłoby zepsuć się w sprężynie? W zasadzie nic, gdyby tylko była należycie eksploatowana.

Nadmierne obciążenie samochodu to wróg sprężyn

Tymczasem zbyt szybka jazda po nierównościach jednocześnie przy zbyt dużym obciążeniu samochodu może doprowadzić do pęknięcia sprężyny. Dochodzi do niego na ogół na wysokości górnego zwoju. Niekiedy kierowca może nie dostrzec takiego defektu. Mimo to taka sprężyna działa mniej efektywnie, co ma z pewnością wpływ nie tylko na komfort jazdy, ale i na jej bezpieczeństwo. Pęknięcie sprężyny nie musi jednak oznaczać konieczności wzywania lawety. Samochodem z zachowaniem szczególnej ostrożności można kontynuować podróż do najbliższej autoryzowanej stacji obsługi Seat.

Uwaga na korozję!

Dużym wrogiem samochodowych sprężyn jest także korozja. Nie może być inaczej, skoro to właśnie samochodowe sprężyny narażone są bardziej niż inne podzespoły na ciągły kontakt z wodą i błotem a zimą także z solą drogową. Takie towarzystwo mimo wielu zabezpieczeń antykorozyjnych nie stanowi najlepszego towarzystwa dla metalowych sprężyn. Z tego względu, wymieniając sprężyny w zawieszeniu Seata, lepiej decydować się na oryginalne części. Te są znacznie lepiej zabezpieczone przed korozją i dłużej będą spełniały swoją funkcję.

Zły stan dróg ma wpływ na zawieszenie, w tym i na sprężyny

To jednak nie wszystkie z chorób trapiących samochodowe sprężyny. Choć defekt ten przez znaczącą poprawę jakości dróg w Polsce pojawia się coraz rzadziej, to jednak nie można zupełnie wykluczyć naturalnego dla tego podzespołu zużycia. Nierówne drogi wpływają na przyspieszenie tego procesu. Z czasem nadmiernie eksploatowana sprężyna straci swą sprężystość. Stanie się to prędzej, jeśli dodatkowo użytkownik pojazdu nie będzie przykładał dostatecznej uwagi do stanu amortyzatorów. To również przez ich niesprawność sprężyna zmuszona jest do pracy w zdecydowanie większym zakresie, co ma wpływ na jej żywotność.

Sprężyny wymieniamy zawsze parami

Jeśli już jednak dojdzie do uszkodzenia sprężyny, decydując się na jej wymianę, należy zrobić to samo ze sprężyną znajdującą się z drugiej strony osi. Auto z nową sprężyną z jednej strony, a z mocno już wyeksploatowaną po przeciwnej, może zachowywać się na drodze w trudny do przewidzenia przez kierowcę sposób. Niekiedy prowadzić może to do powstawania niebezpiecznych sytuacji, zwłaszcza na śliskiej nawierzchni.

Warto jednak pamiętać, że oryginalna sprężyna w odpowiednio eksploatowanym pojeździe powinna bezawaryjnie służyć nawet przez kilkaset tysięcy kilometrów. Ponadto jej wymiana nie jest związana z  dużymi wydatkami.